Gå till innehåll

Vanliga frågor

Hur fungerar porttelefonen?
När någon ska besöka dig och ringer på via porttelefonen ringer det på din telefon. Du hör en speciell signal när du svarar. Vill du öppna dörren trycker du på siffran 5 på telefonens display. Vill du inte öppna, lägg på luren.
Är det efter klockan 22 på kvällen ska gästerna i stället knappa in ditt telefonnummer.

Jag vill ändra porttelefonnummer, hur gör jag?
Du kan ändra porttelefonnummer själv via appen Aptus Home eller via Aptusportalen (https://langgatorna.amido.se/aptusportal). Här på hemsidan finns också ett formulär för att skicka in om ändring av porttelefon.

Var slänger jag glas och tidningar?
Återvinningsrummet ligger på gården, under taket alldeles innanför grinden vid 37:an. Du öppnar med din vanliga dörrnyckel.
I återvinningsrummet slänger du tidningar, kartong, glas, plastförpackningar, metall, batterier, lysrör och elektronik. Se detaljerad info på sidan Återvinningsrum.

Används sopnedkasten fortfarande?
Ja, de används fortfarande. Årsstämman 2022 gav dock styrelsen i uppdrag att undersöka möjligheten att kunna använda en annan form av sophantering, liknande den som grannföreningen Brf Skonaren har..

Kan vi kompostera?
Om det blir möjligt att byta sophanteringssystem (se svaret i frågan ovanför) kommer soporna att delas upp i brännbart och i matavfall.

Var slänger man grovsopor?
Varannan månad kommer en stor container till mellangården där alla boende kan slänga skrymmande saker. Det är absolut förbjudet att ställa utrensade möbler och liknande saker i återvinningsrummet, källarförråden eller på gården. Skrymmande saker får du antingen förvara själv, i väntan på containern, eller frakta till soptippen.

Hur fungerar tvättstugan?
Tvättstugan bokas antingen via Agera-tavlan som finns i alla entréer, appen Aptus Home eller Aptusportalen. Mer detaljerad information finns på sidan Tvättstugor.

Jag har nyss flyttat in, var ligger mitt källarförråd och var finns nycklarna?
Fråga den tidigare ägaren eller mäklaren om plats och nycklar.

Jag vill ha nytt namn på dörrskylten, hur gör jag?
Det finns ett formulär här på hemsidan för detta. Du hittar det HÄR.

Jag vill byta telefonnummer kopplat till porttelefonen, hur gör jag?
Det finns ett formulär här på hemsidan för detta. Du hittar det HÄR.

Vad gör jag om grannen stör?
I korthet är styrelsens rekommendation att i ett första skede knacka på hos grannen och på ett konstruktivt sätt förklara att du störs. Grannen är kanske inte medveten om att den stör och får då en chans att ändra sitt beteende innan styrelsen kopplas in. Utförlig information finns på sidan Störningar.

Jag har tappat bort min avgifts-/hyresavi. Hur gör jag?
Kontakta SBC:s kundtjänst på telefon 0771-722 722, eller via e-post på kundtjanst@sbc.se. Om du är bostadsrättshavare kan du ladda ner SBC:s app - "Vår Brf", där du får tillgång till dina avier digitalt. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play. Du loggar in direkt med mobilt BankID. Har du frågor kontaktar du SBC:s kundtjänst.
Du kan även ansöka om e-avi/-faktura via din Internetbank (sök på SBC som betalningsmottagare). Det kommer då igång tidigast vid nästkommande kvartalsskifte efter det att ansökan är gjord.