Gå till innehåll

Vanliga frågor

Hur fungerar porttelefonen?
När någon ska besöka dig, knappar de in din kod nere i porten och då ringer det på din telefon. Du hör en speciell signal när du svarar. Vill du öppna dörren trycker du på siffran 5 på telefonens display.
Är det efter klockan 21 på kvällen ska gästerna i stället för koden trycka in ditt telefonnummer. Med andra ord:
Före kl. 21:00 – slå B00XX
Efter kl. 21:00 – slå B07XX- XXX XXX
Är du nyinflyttad kontaktar du styrelsen för att meddela vilket telefonnummer du vill ha kopplat till porttelefonen (i dagsläget går det tyvärr inte att koppla in flera nummer). Kom ihåg att meddela ändring när du byter nummer.

Var slänger jag glas och tidningar?
Återvinningsrummet ligger på gården, under taket alldeles innanför grinden vid 37:an. Du öppnar med din vanliga dörrnyckel.
I återvinningsrummet slänger du tidningar, kartong, glas, plastförpackningar, metall och batterier etcetera. Se detaljerad info på sidan Återvinningsrum.

Används sopnedkasten fortfarande?
Ja! Förhoppningsvis blir det dock, genom möjligheten att sortera, mindre som slängs i dem. Kommunen debiterar en avgift per kg, så ju mindre som slängs här, desto billigare för föreningen.

Kan vi kompostera?
Nej, inte i dagsläget. Kanske framöver.

Var slänger man grovsopor?
Tre gånger om året beställer föreningen en stor container där alla boende kan slänga skrymmande saker. Det är absolut förbjudet att ställa utrensade möbler och liknande saker i återvinningsrummet, källarförråden eller på gården. Skrymmande saker får du antingen förvara själv, i väntan på containern, eller frakta till soptippen.

Hur fungerar tvättstugan?
Du kommer in i tvättstugan med din vanliga lägenhetsnyckel. Varje lägenhet har ett numrerat lås för bokning av tvättid. Detta görs på bokningstavlan utanför tvättstugan. Nyinflyttade ska få tvättlås, med tillhörande 2 nycklar, av den tidigare ägaren. Kontakta styrelsen om du inte har något tvättlås.

Det finns tre tvättstugor. Två uppgångar delar på varje, enligt följande:

  • I 39:ans tvättstuga tvättar uppgångarna 37 och 39.
  • I 32:ans tvättstuga tvättar uppgångarna 34 och 32.
  • I 45:ans tvättstuga tvättar uppgångarna 43 och 45.

Våning 1 och 2 i 39:an och i 41:an har i samband med ombyggnaden fått installerat tvättpelare i lägenheterna och har inte tillgång till den gemensamma tvättstugan.

Jag har nyss flyttat in, var ligger mitt källarförråd och var finns nycklarna?
Fråga den tidigare ägaren eller mäklaren om plats och nycklar.

Jag vill ha nytt namn på dörrskylten, hur gör jag?
Kontakta styrelsen om du bytt namn eller nyss flyttat in, och tala om vad du vill ha för namn på dörren och på entrétavlan.

Vad gör jag om grannen stör?
I korthet är styrelsens rekommendation att i ett första skede knacka på hos grannen och på ett konstruktivt sätt förklara att du störs. Grannen är kanske inte medveten om att den stör och får då en chans att ändra sitt beteende innan styrelsen kopplas in. Utförlig information finns på sidan Störningar.

Jag har tappat bort min avgifts-/hyresavi. Hur gör jag?
Kontakta SBC:s kundtjänst på telefon 0771-722 722, eller via e-post på kundtjanst@sbc.se. Om du är bostadsrättshavare kan du ladda ner SBC:s app - "Vår Brf", där du får tillgång till dina avier digitalt. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play. Du loggar in direkt med mobilt BankID. Har du frågor kontaktar du SBC:s kundtjänst.
Du kan även ansöka om e-avi/-faktura via din Internetbank (sök på SBC som betalningsmottagare). Det kommer då igång tidigast vid nästkommande kvartalsskifte efter det att ansökan är gjord.